یکی از نکات بسیار مهم که در خرید کاموا مهم است و اکثرا نادیده گرفته می‌شود، علائم روی لیبل کاموا است. از نمادهای کلی مثل متراژ و وزن تا علائم شستشو نظیر نحوه شستن و اتو و …

برخلاف کامواهای تولید ایران، در اکثر کامواهای مارک ترک این علائم درج شده است. وب سایت دیجی‌بافت به عنوان رسانه و فروشگاه تخصصی بافتنی، این بار به سراغ مقاله جامع «مفهوم علائم و برچسب‌های روی مارک کاموا» رفته است؛ در این مقاله از مجله بافتنی دیجی‌بافت به به طور دقیق با این علائم آشنا خواهید شد.

پیشنهاد می‌کنیم بعد از پایان مطالعه این صفحه، مقاله «آشنایی با انواع کاموا» را نیز مطالعه کنید و اگر نیاز به خرید کاموا , و بررسی قیمت کاموا داشتید نیز می‌توانید از فروشگاه بافتنی دیجی‌بافت تهیه کنید.

راهنمای شستشوی کاموا و لباس و ژاکت

مفهوم علامت‌ها و نمادهای روی کاموا چیست؟ بررسی لیبل و مارک کاموا

مهم است بدانیم همه کامواها مانند هم نیستند. لذا هر کدام یک مدل جنس متفاوت دارند و به هم پیچیده شده‌اند. پس نمی توانید از همه آن ها به یک شکل استفاده و نگهداری کنید. اینجا است که علامت و نمادهای نگهداری از کاموا اهمیت خود را نشان می دهند. شما به عنوان خریدار کاموا و نخ باید بدانید که هنگام خرید و استفاده‌ی پوشاک شناخت علائم روی لباس‌ ها و کامواها امری ضروری است. 

به عنوان مثال با بررسی لیبل کاموا است که متوجه می‌شویم کاموا از چه جنسی تولید گردیده است. مثلا اگر در منطقه سردسیر هستیم باید توجه کنیم که کاموایی که خرید میکنیم پشمی باشد که این با نماد wool در برگه کاموا درج گردیده است. یا مثلا اگر کاموایی تهیه میکنیم که کاموا کتان یا پشمی است به هیچ عنوان نباید با آب گرم شسته شود و یا در حال خشک شدن آویزان شوند.

برچسب‌های روی کاموا به شما اطلاعاتی از نوع جنس، متراژ، نحوه شستشو، کد رنگ، وزن و سایر ویژگی‌ها به ما می‌دهند. عدم اطلاع از این علائم گاهی منجر به از دست رفتن لباس و ژاکت ما می‌شود. چرا که برخی از این علائم بین المللی کاموا، در مورد نحوه شستشوی لباس، خشک کردن و اتو کردن بافت به شما اطلاع می‌دهد. پس بهتر است قبل از شستشوی بافت، خشک کردن و اتو کردنش به علائم روی آن توجه کنید. با ما همراه باشید تا به بررسی مفهوم علائم بین المللی انواع کاموا در هنگام شستشو، خشک کردن و اتوی کاموا بپردازیم.

بررسی لیبل و مارک کاموا

در ابتدا مارک یک کاموا را بررسی می‌کنیم. به تصویر زیر دقت کنید. همانطور که می‌بینید این برچسب را به چند قسمت تقسیم کرده‌ایم.

مارک کاموا

شناخت کلی هر کدام از این قسمت‌ها احتمالا منجر به خرید دقیق‌تر شما خواهد شد. پس یکبار این مبحث را جدی بگیرید و خیال خودتان را برای خرید کاموا، خرید نخ مکرومه و خرید انواع نخ تریکو راحت کنید.

1- نام برند: در قسمت اول نام برند، مارک کارخانه و کشور سازنده را مشاهده خواهید کرد که با توجه به آن می‌توانید از خرید کاموا یقین پیدا کنید.
2- دسته بندی کاموا(بر اساس سایز کاموا)
3-وزن کاموا؛ معمولا وزن کامواها 50گرم، 90 گرم و 100 گرم است. اما بعضا کامواهای 150 گرم، 200 گرم و حتی 500 گرم و 1 کیلو هم در بازار مشاهده گردیده است. اما اکثر کامواها 100 گرم هستند.
4-متراژ: متراژ نخ که با توجه به آن قادر خواهید بود تعداد مورد نظر برای بافت خود را تهیه کنید. معمولا هر چه کاموا ظریف‌تر باشد، متراژ بیشتری دارد. از طرفی ظرافت کمتر امکان بافت با میل را سخت می‌کند. پس این را همیشه در نظر بگیرید برای بافت با دست از سایز متوسط میل بافتنی به بالا در نظر گرفته می‌شود که احتمالا منجر به متراژ کمتر خواهد شد.
5-شماره میل و قلاب مورد استفاده برای کاموا. در نظر داشته باشید برای کامواهای ترک معمولا یک تا دو شماره بالاتر از حد استاندارد است چرا که در ترکیه معمولا به بافت آزاد و شل علاقه دارند.
6-جنس و مواد اولیه کاموا . جنس کاموا یا مصنوعی است یا طبیعی که بسته به نوع مواد اولیه معمولا قیمت کاموا دسته بندی می‌گردد. برای شناخت انواع کاموا و جنس آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای کاموا را مطالعه کنید.
7-مشخصات رنگ: برای خرید کاموا باید به شماره رنگ توجه کنید و همیشه بروشور کاموا را نگهداری کنید تا در صورتی که نیاز به خرید مجدد برای ادامه بافت خود داشتید به مشکلی برخورد نکنید. اکثر اوقات کامواها رنگ‌های نزدیک به هم دارند اما کد رنگی آن‌ها یکسان نیست و تنها در بافت مشخص می‌شود.
8-نحوه نگهداری و شستشو: از این علائم میزان درجه شستشو، اتو و سایر پارامترها را متوجه می‌شویم. در زیر به طور دقیق این علائم را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی دقیق نمادهای شستشو یک کاموا

شستشو لباس و ژاکت، یکی از جنبه‌های مهم برای نگهداری است که شاید ساده باشد، اما در واقعیت، دارای جزئیات زیادی است که می‌تواند بر نگهداری و طول عمر پوشاک تاثیرگذار باشد. بی دقتی در این زمینه و عدم آشنایی با علائم احتمالا منجر به از دست رفتن لباس و یا ژاکت ما می‌گردد. در این قسمت به طور دقیق به مهمترین علائم مربوط به نگهداری و شستشو می پردازیم. 

در تصویر زیر شمای کلی از علائم شستشو را میبینید؛ در متن پایین به طور دقیق علائم هر بخش را بررسی می‌کنیم.اینفو گرافیک شتسشو کاموا

1-علائم شستشو

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید نماد شستشو بافتنی با درجه معمولا مشخص می‌شود. علامت دست به معنای شستشو با دست و علامت نقطه به معنای شستشو ماشین با سرد می‌باشد. به عنوان یک قانون کلی در نظر بگیرید که معمولا الیاف طبیعی مثل پشم را باید با آب سرد بشویید.

علائم شستشو کاموا و بافتنی

 

2- علائم نحوه اتوکشی لباس و بافتنی

علائم اتو کردن لباس دقیقا نماد اتو است. نقطه بیشتر یعنی دمای بالاتر. دقت کنید اگر شکل شماره 10 را دیدید مطلقا از اتو استفاده نکنید. این کار منجر به خراب شدن و از دست رفتن پوشاک شما می‌گردد.

علائم درجه حرارت

 

3-علائم خشک کردن بافتنی

علائم خشک کردن لباس و ژاکت مانند علائم شستشو و اتو روی پوشاک اطلاعات مهمی را به شما ارائه می‌دهند تا بتوانید به درستی از خشک کردن  پوشاک خود اطمینان حاصل کنید. در تصویر زیر به طور واضح و به تفسیر معانی مختلف علائم خشک کردن لباس و ژاکت را مشاهده می‌کنید.

علائم خشک کردن لباس

 

4-علائم سفید کننده

این بخش ساده است و احتمالا خود شما آگاه هستید که چه بافت یا لباسی را نباید از سفیدکننده استفاده کنید. اما به طور دقیق‌تر در زیر این موارد را بررسی کرده‌ایم.

علائم سفید کننده لباس و کاموا

 

5–علائم آویزان کردن لباس و ژاکت

یکی از موارد بسیار مهم که متاسفانه جدی گرفته نمی‌شود، علائم آویزان کردن است. این مورد دقیقا مانند 4 علائم قبلی اهمیت دارد.

علائم آویزان کردن لباس و بافتنی و ژاکت

 

نکات مهم برای شستن برای شستشو ژاکت، کاموا و لباس بافتنی با دست و ماشین

اگر به کاموا فروشی‌ها سری زده باشید یا تا به حال تجربه خرید کاموا پشمی را داشته باشید، می‌دانید که کاموا پشمی از اکثر کامواها گران‌تر است. خیلی اوقات ما علاوه بر هزینه مالی، هزینه زمانی زیادی می‌کنیم اما بخاطر عدم دانش ما درباره شستشو و کارکرد ژاکت‌های پشمی، عمر آن‌ها را کم میکنیم و در نهایت آن را از دست می‌دهیم. در این بخش نکاتی مهم را برای بافت لباس و ژاکت‌های پشمی ذکر می‌کنیم:

1-سعی کنیم کاموا و موادهای حساس مثل پشم را با دست بشوییم.

2-در صورتی که اصرار داریم با ماشین لباسشویی، شستشو ژاکت پشمی را انجام دهیم، شوینده ما فاقد آنزیم باشد.

3-برای شستشو الیاف پشمی و طبیعی حتما از آب سرد استفاده کنید.

4-در صورتی که قصد شستشو با دست را دارید به هیچ عنوان بافت را نچلانید و زیاد چنگ نزنید. این کار منجر به کاهش طول عمر بافت می‌گردد.

5-هرگز بعد از شستشو بافت را آویزان نکنید. وزن سنگین فوقانی بافت به بخش پایینی فشار وارد می‌کند.

6-اگر شستشو را با دست انجام دادید، زیر تابش مستقیم خورشید برای خشک شدن قرار ندهید.

7-برای شستشو با دست بهتر است از صابون استفاده کنید. 

8-از سفیدکننده برای کاموا پشمی استفاده نکنید.

9-شستشو کاموا و بافت پشمی با کاموا موهر تقریبا یکسان است. لذا موارد بالا را می‌توانید برای شستشو و خشک کردن ژاکت موهر نیز در نظر بگیرید.

10-نخ ابریشمی بافته شده را نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد.

جمع بندی:

در مقاله «علائم شستشو لباس و بافتنی و بررسی لیبل کاموا» به بررسی تمامی علائمی پرداختیم که منجر به افزایش عمر لباس یا بافت ما می‌گردد. تمامی نمادهای ارائه شده در این مقاله جهانی هستند؛ لذا در هنگام خرید می توانید با بررسی لیبل، به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید.

شما بگویید

علائم دیگری را میشناسید؟ تا بحال بخاطر عدم آشنایی با علائم بافتنی و لباس دچار مشکل شده‌اید؟اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید با سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.همچنین اگر دوست داشتید به این مقاله از 1 تا 5 نمره دهید تا با انرژی بیشتر تیم محتوای دیجی‌بافت برای شما تولید محتوا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *