بافتنی! هنری جذاب که دیگر نمیتوان گفت تنها مخصوص نسل مادران و مادربزرگ‌های ما بوده است. هنری که علاوه بر خلق بافت‌های قابل استفاده از جذاب، فواید و اثرات شگفت انگیزی برای مغز و اعصاب انسان دارید؛ از جلوگیری آلزایمر گرفته تا کاهش استرس. علاوه بر این‌ها تفریحی نسبتا کم خرج است که خروجی هم برای ما دارد.

در مقاله «آشنایی با انواع ابزار و وسایل بافتنی؛ ابزارهایی برای بافتنی با کاموا» می‌خواهیم با انواع ابزارها و وسایل بافتنی آشنا شویم.  در گذشته بافتنی را فقط در کاموا و میل و قلاب خلاصه می‌کردند؛ به طبع اگر این ابزارهای اصلی نباشد اساسا بافتنی معنایی نخواهد داشت. اما امروزه ابزارهایی مدرن و جدیدی طراحی شده‌اند که علاوه بر این که بافتنی را زیباتر می‌کنند، در آسان شدن آن نیز تاثیر ویژه‌ای دارند. با ما همراه باشید تا انواع ابزارهای بافتنی را با هم بررسی کنیم.

توجه کنید مقاله فعلی تنها برای افراد مبتدی نیست، بلکه تمام کسانی که به طور حرفه‌ای بافتنی را دنبال می‌کنند، این مقاله به آن‌های برای شناخت ابزارهای نوین کمک خواهد کرد. بعد از مطالعه مقاله برای خرید انواع ابزار بافتنی و وسایل بافتنی می‌توانید به وب سایت دیجی‌بافت، فروشگاه و رسانه تخصصی بافتنی در ایران مراجعه کنید.

آشنایی ابزار و وسایل بافتنی

1- ضروری‌ترین ابزار بافتنی: کاموا

اصلی ترین قسمت داستان کاموا است. چرا که اگر این یک قلم نباشد اساس بافتنی معنایی نخواهد داشت. کاموا نوعی نخ است که از الیاف‌های طبیعی (مثل پشم، پنبه و …) و الیاف مصنوعی برای بافت با قلاب، میل، ماشین بافندگی و … تولید می‌شود. اما انتخاب کاموا مناسب برای بافتنی خیلی مهم است. چرا که امروز مثل گذشته تنها با تعداد محدودی کاموا روبرو نیستید. انواع مدل کاموا در مدل‌ها و جنس‌های متنوع در بازار موجود است و در صورتی که بدون آگاهی به این موضوع به سراغ خرید کاموا بروید ممکن است کل بافت خود را با مشکل روبرو کنید. پارامترهای مختلفی برای خرید کاموا وجود دارد که در زیر تعدادی از آن را بررسی میکنیم.

-جنس کاموا به سه چند تقسیم می‌شوند: طبیعی، مصنوعی، ترکیبی و مدرن؛ که هر کدام از این موارد خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

-برند تولید شده: تا کمتر از 25 سال قبل تمام کامواهای موجود در بازار ساخت کشور خودمان بود اما بعد از صنعتی شدن ترکیه به مرور تقریبا تمام بازار ایران را کامواهای ترک گرفتند؛ در ادامه کامواهایی از کشور چین، تایوان، مالزی و … نیز وارد شدند اما عمده کاموا و بهترین مارک کاموا که در بازار ایران قابل دسترس است ساخت ترک است و بخش کوچکی برای ایران می‌باشد. آلیز، ناکو، گوکسیم، کارتوپو و یارن آرت جزو مشهورترین برند‌های تولید شده هستند.

-نوع بافت: بافت شما با چه ابزاری خواهد بود؟ ماشین بافندگی ریزبافت، ماشین بافندگی ضخیم‌بافت، بافت با میل بافتنی، بافت قلاب، وسایل کمکی بافت؟ این شما هستید که با پاسخ به این سوال به سراغ انتخاب کاموا می‌روید؛ چرا که قطعا اگر بخواهید با وسیله‌ای مثل ماشین بافندگی 820 بافتنی کنید انتخابی جز کاموا ظریف و نازکی مثل اکریل تاب نخواهید داشت. یا مثلا اگر بخواهید با استفاده از ابزار بافتی مثل منگوله زن، پوم پوم درست کنید نمی‌توانید کاموا بسیار ضخیم داشته باشید.

چه کاموایی بخرم؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاموا پیشنهاد می‌کنیم «راهنمای خرید کاموا» که توسط متخصصان دیجی‌بافت نوشته شده‌ است را مطالعه کنید.

پیشنهاد دیجی بافت به شما: بعد از مطالعه این مقاله برای  خرید کاموا  به  فروشگاه اینترنتی کاموا دیجی‌بافت مراجعه کنید. در دیجی بافت می‌توانید انواع کاموا، ملزومات بافتنی، میل و قلاب، کتاب آموزش بافتنی و … را اینترنتی تهیه کنید.

2-میل بافتنی

میل بافتنی هم مشابه کاموا دیگر مثل قدیم نیست و امروزه انواع مختلفی از میل در بازار تولید گردیده است. لذا برای تهیه میل هم باید پارامترهای لازم را در نظر گرفت. امروزه میل‌های متنوعی به وجود آمده‌اند که کارایی مختلفی هم دارند. 

اما قبل از خرید مدل میل توجه کنید که ضخامت کاموا شما چقدر است؟ برای هر سایز از نخ به یک میل احتیاج داریم. به تصویر زیر دقت کنید.

راهنمای انتخاب کاموا

با تصویر بالا تقریبا متوجه می‌شویم چه سایز میلی برای کاموا خود انتخاب کنید.

اما میل‌ها را بر اساس نوع و جنس می‌توانیم تقسیم بندی کنیم:

تقسیم بندی میل بر اساس نوع

انواع میل: میل‌ بافتنی به سه دسته بلند و دوتایی، گرد و سیمی و سایر میل‌های کمکی تقسیم کرد. در زیر تصاویری از انواع مدل‌ها را مشاهده می‌کنید.

میل چوبی بامبو

میل بلند چوبی بامبو (برای تهیه و آشنایی بیشتر کلیک کنید)

 

میل پونی اصلی

میل بافتنی بلند پونی اصل - از بهترین میل‌بافتنی جهان

 

میل بافتنی تلفن دوتایی

میل تفلون ساخت ترکیه دوتایی بلند

 

میل چوبی بامبو

میل بافتنی چوبی

 

میل بکسلی گرد

میل گرد بوکسلی

 

پتج 5میل بافتنی

5 میل بافتنی - با کمک این ابزار دستکش و جوراب بدون درز میتوان بافت

 

میل کوتاه بافتنی

میل کوتاه

 

میل قلاب تونسی

همانطور که در تصاویر بالا مشاهده کردید میل های بافتنی انواع مختلفی دارند که بسته به نیاز خود و البته در نظر گرفتن راحتی کار با آن میتوانید تهیه کنید.

تقسیم بندی میل بر اساس جنس

یکی از مواردی که میتوانیم برای انتخاب خرید میل بافتنی لحاظ کنیم، پارامتر جنس است؛ که شامل تفلون، فلزی و چوبی می‌شود. تصاویر زیر را ببینید.

انواع میل بافتنی

همانطور که در تصویر میبینید میل‌ها جنس‌های مختلفی دارند که هر بافنده بر اساس نیاز خود آن را انتخاب میکند. پیشنهاد دیجی‌بافت تهیه میل با جنس چوب است؛ دست کم یک بار آن را امتحان کنید.

جنس‌ تولید شده برای میل دارای مدل‌های متنوع است:

  • بامبو
  • فلز
  • پلاستیک 
  • چوبی
  • فیبر کربن

برای خرید انواع میل بافتنی نیز می‌توانید به وب سایت دیجی بافت مراجعه کنید.

3-قلاب

انتخاب و تهیه قلاب بافتنی تقریبا مشابه میل است. اولین پارامتر و مهمترین متناسب بودن سایز قلاب با کاموا است که باید حتما دقت کنیم؛ در غیر این صورت بافت ما یا شل و یا سفت خواهد شد. خرید قلاب بافتنی اصلا کار پیچیده‌ای نیست و تنها لازم است به نکات کلی درباره قلاب‌ها بدانید که ما در زیر آن را بررسی می‌کنیم. البته در یک مقاله جامع به تشریح انواع قلاب بافتنی خواهیم پرداخت.

انواع قلاب بافتنی

پارامترهای خرید قلاب بافتنی به قیمت، جنس، نوع دسته و سایز تفسیم می‌شود. در تصاویر زیر مدل‌های مختلفی از انواع قلاب را مشاهده می‌کنید.

قلاب بافتنی فلزی سر طلایی

قلاب بافتنی فلزی سر طلایی از مشهورترین و اوین مدل‌های قلاب است که معمولا برای بافت ظریف بافی استفاده می‌شود.

قلاب بافتنی دسته ژله ای

قلاب بافتنی دسته ژله‌ای - این مدل به بخاطر سبکی و دسته دار بودن بسیار پرطرفدار بوده

قلاب

قلاب بافتنی تمام دسته در سایزهای مختلف - سبکی و قیمت مناسب از ویژگی‌های این مدل است. از این مدل برای تریکو بافی نیز استفاده می‌کنند. توجه کنید در دراز مدت به دلیل نداشتن دسته ممکن است دست شما خسته شود.

قلاب بافتنی تریکو

قلاب بافتنی پلاستیک مخصوص تریکو بافی

قلاب نووک جایگزین میل تونسی

قلاب بافتنی نووک - قلاب بافتنی نووک knook از جدیدترین ابزارهای بافت در دنیا است. قلاب نووک به کمک قیطانی که به انتهای آن وصل می‌شود، جایگزینی عالی برای میل بلند، تونسی و پنج میل برای همه نوع بافت است.

برای خرید انواع قلاب بافتنی نیز می‌توانید به وب سایت دیجی بافت مراجعه کنید.

4-دستگاه بافتنی خانگی

همانطور که از اسم مشخص است، دستگاه بافتنی جزو ابزار بافتنی است که چیزی را می‌بافد. انسان‌ها در طول زندگی خود به خاطر خاصیتی که دارد نیاز به تنوع و پیشرفت دارد که به طبع این ویژگی در هنر نیز خود را نمایان می‌کند؛ این هنر در بین دوستداران بافتنی خود را با وسیله‌های بافتنی نوین و جذاب نیز ظاهر میکند.

 امروزه دستگاه‌های متنوعی برای شروع بافتنی به وجود آمده‌اند که هر کدام برای اهداف مختلفی استفاده می‌شوند. البته از ده‌ها قبل دستگاه‌های بافتنی اتوماتیک و غیراتوماتیک وجود داشته‌اند اما در حال حاضر تنوع این دستگاه‌های بسیار بیشتر از قبل است.

در هنگام خرید دستگاه بافتنی باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. مهمترین پارامتر این است که چه چیزی می‌خواهید ببافید. در زیر به تفکیک هر کدام را بررسی می‌کنیم.

دستگاه سنتو

ابزار بافتنی سنتو برای بافت مواردی مثل کلاه یا جوراب استفاده می‌شوند. کار با آن‌ها سریع و راحت است.

دستگاه موتیف طناب بافت

دستگاه طناب بافی

دستگاه آسان بافت پازلی

دستگاه آسان بافت - با استفاده از این ابزار بافتنی، انواع ژاکت زنانه، مردانه، بچه‌گانه، شال، کلاه، پاپوش و … را می‌توان بافت؛ آن هم در کمتر از چند ساعت!

میل بافتنی یو (U) همراه دی وی دی آموزشی

میل یو u - جهت استفاده در کار قلاب بافی. این میل از وسایل بسیار کاربردی است که برای بافت انواع شنل، موتیف و گلهای بافتنی، لباس و… استفاده می شود.

خرید دستگاه منگوله زن پوم پوم

منگوله زن - از این دستگاه برای درست کردن انواع منگوله برای کلاه استفاده می‌شود. 

دستگاه منگوله زن قلبی (پوم پوم قلبی)

منگوله زن مدل قلبی

دستگاه موتیف ساز ترکیبی و مدرن

دستگاه موتیف زن - ابزاری که می توان با آن به راحتی گل ایجاد کرد و روی انواع بافت بکار گرفت. مدل فعلی بهترین موتیف زن گل بافی است؛ چرا که در تکه های مختلف تولید شده تا انواع مدل‌ها را بتوانید با آن ببافید.

دوک اکشی

دوک گیپور بافی یا اوکشی -  دوک گیپور بافی اکشی مناسب برای انواع کارهای تزیینی و دوخت و دوز با کیفیت عالی و درجه ی یک استفاده می‌شود.

کش فانی بافت

فانی بافت - البته این لزوما جزو دستگاه بافتنی نیست؛ یک نوع ابزار است که می‌توان برای درست کردن دستبند استفاده کرد.

خرید ماشین بافتنی

ماشین بافندگی - شاید اگر متولد ده‌های 70 به قبل باشید، حداقل یک‎بار ماشین بافتنی خانگی را دیده‌اید یا شنیده‌اید؛ اگر نگوییم یک ژاکت بافتنی تولید شده توسط این ماشین‌ها را نداشته‌اید. ماشین بافتنی که قدمت آن به بیش از نیم قرن می‌رسد وسیله‌ای است برای بافت انواع کاموا جهت پوشاک زمستانی. البته امروزه این ماشین‌ها دیگر تولید نمی‌شود و مدل‌های موجود تمام استوک هستند.

در مقاله «انواع ماشین بافتنی و بافندگی» به طور دقیق و جزئی این موارد را بررسی کرده‌ایم و بعد از مطالعه مقاله قادر خواهید بود برای خرید ماشین بافندگی اقدام کنید. همچنین برای خرید انواع ماشین بافتنی می‌توانید به وب سایت دیجی‌بافت مراجعه کنید.

5-ابزارهای کمکی بافتنی

همانطور که از اسم آن مشخص است کمکی است برای بافتنی بهتر؛ تنها با این ابزار بافتنی نمیتوانیم بافتنی کنیم. بافتنی با این لوازم بافتنی جذاب و دقیق‌تر خواهد شد. تعدادی از این ابزارهای را ر زیر میتوانید ببینید.

سنجاق نشانه گذار بافتنی / دونه گیر بافتنی

مارکر و نشانه گذار برای ثبت رج های بافتنی - از این وسیله برای علامت گذاری بین دانه‌ها استفاده میکنیم.

سنجاق نگه دار فلزی بافتنی

نگهدارنده دانه رج بافت - این وسیله برای برخی قسمت هایی از بافت است که در ادامه بافته می‌شود. به صورتی که از یک دانه تا یک رج را از داخل میل به نگهدارنده منتقل می کنند تا در ادامه کار بافته شود. برای بافت یقه‌ها و جیب‌ها به کار می‌رود. در دو سر این نگهدارنده گیره وجود دارد که بعد از این که دانه‌هارا داخل آن قرار دادیم می‌بندیم تا دانه‌ها بافت بیرون نیاید؛ مثل یک سنجاق قفلی بزرگ. 

دانه گیر بافتنی

دانه گیر مخصوص بافت یا ابزار بافت پیچ عصایی - با استفاده از این وسیله خیلی ساده قادر خواهید بود روی بافت خود پیچ بیندازید؛ البته دیگر نیازی به میل و قلاب ندارید. همچنین که این وسیله برای اتصال دو لبه لباس استفاده می‌شود. با ابزار پیچ موقع بافت پیچ دانه‌ها را به وسیله میل کمکی نگه میداریم و دانه‌های بعدی را می‌بافیم. در انتها برای بافت دانه‌های روی ابزار پیچ از لبه آن که مثل میل است استفاده میکنیم و بافت را انجام می‌دهیم.

پرزگیر برقی لباس و ژاکت

پرزگیر لباس - حفظ و نگهداری لباس و ژاکت بعد از تهیه مهمترین موضوعی است که باعث می‌شود بتوانیم برای مدت طولانی کیفیت آن را حفظ کنیم. اما نگهداری و حفظ ظاهر همیشه کار آسانی نیست. با استفاده از این وسیله به سادگی پرزهای لباس خود را میگیرید.

سوزن شبه قالی سرنگی

سوزن شبه قالی - جزو وسایل شبه قالی به شمار می‌رود که برای بافت انواع گونی بافی حتما باید از آن استفاده نمایید.

کلاف پیچ - وسیله ای برای تبدیل گلوله با کاموا

بویین

بویین‌ها - از این وسیله جهت دو رنگ بافی یا چند رنگ بافی استفاده می‌شود. به این صورت که نخ‌ها را جدا جدا دور این وسیله گلوله می‌کنیم تا هنگام بافت گره نخوره و کار به سادگی بافته شود و بتوانیم رنگ‌ها را به سادگی عوض کنیم.

سوزن پلاستیکی

سوزن پلاستیک بافتنی - از این سوزن برای دوخت لباس های کاموایی و تور بافی، کاردستی کودکان، دور دوزی بافتنی، گلدوزی با کاموا، دوخت عروسک های مخملی و گل های موتیفی و تریکو بافی استفاده می شود. از سوزن کوبلن یا سوزن بافتنی که در انتهای آن سوراخ درشت داشته باشد و نوک آن تیز نباشد هم می‌توان برای دوخت کاموا استفاده کرد.

کاغذ شطرنجی

کاغذ شطرنجی - از این کاغذها برای کشیدن نقشه لباس و تصویری که میخواهید رو لباس ظاهر کنید استفاده می‌شود. هر خانه شطرنجی نمادی از یک دانه در نظر گرفته می‌شود.

جمع بندی مقاله ابزار و وسایل بافتنی

همانطور که بخش‌های مختلف بررسی شد، وسایل بافتنی مانند گذشته نیست. البته که همچنان اصلی ترین ابزار برای بافتنی میل و قلاب و کاموا است اما ابزارهای نوین، جذاب و راحتی به وجود آمده‌اند که علاوه بر راحت کردن بافتنی آن را جذاب‌تر هم کرده است و باعث اشتیاق بیشتر برای استفاده از این هنر شده است. شما می‌توانید برای خرید کاموا، انواع ملزومات بافتنی، میل، قلاب و … به فروشگاه بافتنی دیجی‌بافت مراجعه کنید و تمام نیازهای خود را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید. دیجی بافت فروشگاه و رسانه تخصصی بافتنی در ایران

شما بگویید

آیا جزو علاقمندان به بافتنی هستید؟ با چه ابزاری بافتنی میکنید؟ آیا ملزومات دیگری از بافتنی میشناسید تا به ما و سایر خوانندگان این مقاله معرفی کنید؟. اگر نظر یا نکته‌ای درباره مقاله داشتید حتما برای ما کامنت بگذارید و همچنین ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *